ik ben er ook eens aan begonnen

Al je poets vragen en detailingkunsten kan je hier plaatsen.

ik ben er ook eens aan begonnen

Nieuw berichtdoor Jemme » zo maart 07, 2010 8:03 pm

Met heel vertraging ook eens begonnen aan mijn "detailing". De auto werd niet gekuist. Dat was gebeurt ergens vorig jaar :oops: Er lag enkel wat stof op.
Dan een dik uur en half geclayed. Ik kijk echt niet uit om een grotere auto te doen. Visueel resultaat op de auto is beperkt, vandaar ook geen foto's. Maar er is een aanzienlijke hoeveelheid vuiligheid afgekomen. Nu ja, hij is ook 19 jaar hé.
Wat me wel verbaasde is dat het meeste van de achterbumper kwam en van de zijkanten. Ergens had ik verwacht dat de voorkant het meeste vuil zou geweest zijn. Was dat bij jullie ook?
Wat wel opvalt is dat tijdens het clayen je meer let op de krasjes en swirls. Althans meer dan tijdens het wassen.

Daarnaast de lederen zetels in gesmeerd. Wederom hier is het effect beperkt. Ze blinken wat meer en ruiken naar dat product van Meguiars.

Hopelijk volgende week wat tijd voor om de Ultimate Compound met de DAP aan te brengen. Dan probeer ik wat voor- en na foto's te maken... als dat lukt tenminste.
Jm
My MX-5 is a hybrid, it burns fuel and rubber
Jemme
Site Admin
Site Admin

Re: ik ben er ook eens aan begonnen

Nieuw berichtdoor Pascal » zo maart 07, 2010 8:51 pm

Dat er meer vuil van de zijkanten en achterbumper komt bij het clayen,is normaal,alle teer en opspattend vuil komen hier terecht.Rijd maar eens met een propere wagen door de regen en zie als hij opdroogt ,waar hangt het meeste...?
Voor het leder moet je steeds in 2 stappen werken;eerst reinigen met de cleaner,ik nevel eerst een vlak in,masseer het product in met de hand,en neem het dan af met een propere zeem.Bij hardnekkig vuil gebruik ik een speciaal sponsje.
En na de reiniging volgt het voeden met de crème,hiervan gaat het inderdaad een ietsje meer glanzen,maar het wordt ook soepeler.Als het leer niet zuiver genoeg is,gaat het effect inderdaad niet overtuigend zijn.
Persoonlijk ben ik als detailer fan van Meguiar's,maar voor leder gebruik ik Autoglym,veel goedkoper en beter.
Some MX5 a day,keeps the doctor away
Pascal
MX-5 Co-Pilot
MX-5 Co-Pilot

Nieuw berichtdoor Pascal » zo maart 07, 2010 8:52 pm

By the way,VEEL SUCCES! :thumbup:
Some MX5 a day,keeps the doctor away
Pascal
MX-5 Co-Pilot
MX-5 Co-Pilot

Nieuw berichtdoor Jemme » ma maart 08, 2010 8:12 am

Het leder is eigenlijk nog erg goed voor zijn leeftijd. Dat is geregeld onderhouden met professionele producten over de jaren heen.
Jm
Jemme
Site Admin
Site Admin

Nieuw berichtdoor janneman » ma maart 08, 2010 12:54 pm

Jemme schreef:Met heel vertraging ook eens begonnen aan mijn "detailing". De auto werd niet gekuist. Dat was gebeurt ergens vorig jaar :oops:

Jij bent een snelle :clap: Zelf ben ik er ook gisteren aan begonnen, nog enkele uren later dan jij dus :crazy:
Verspreid over de namiddag heb ik de motorkap en de hardtop een detaibeurt kado gedaan. Eerst even kleien (weinig vuil, was in 2009 al eens gedaan), vervolgens de DAP 500 + Meguiar's ultimate compound + Monello oranje pad (voor lichte en middelmatige krassen en swirls) erop losgelaten, en tegen de avond aan een laagje Meguiar Tech Wax aangebracht.....en vanochtend uitgepoetst. Je merkt het, ik heb goed opgelet tijdens de Detailday van 12 september 2009 ;-)

Over het resultaat ben ik tamelijk tevreden, hoewel de diepere krassen (dank u kattebeest) niet volledig verdwenen zijn. Wellicht is daarvoor een andere pad nodig (of een andere compound, of gewoon een bijkomende compoundsessie).

De meeste andere koetswerkdelen.......die had ik in oktober al eens manueel aangepakt, wachtend op de levering van de DAP 500.
Die DAP 500 levert trouwens voortreffelijk werk, tenzij in stand 1, dan heeft ie niet altijd zin om excentrisch rond te draaien.

Dus Jemme, met een beetje geduld en motivatie zal ook jouw compound-aktiviteit een mooi resultaat opleveren.
Om het niveau van PatG te evenaren, is wellicht meer ellebogenvet nodig :roll:
1997 BRG Tan leather yeah
janneman
MX-5 Newbie
MX-5 Newbie

Nieuw berichtdoor Jemme » ma maart 08, 2010 3:13 pm

Zoals het er nu voorstaat zal het vervolg op 16 maart gebeuren. 's morgens mag ik gaan kamperen om mijn dochter ingeschreven te krijgen in de kleuterklas :wtf: en dus maar een ganse dag verlof genomen om 's namiddags mijn DAPke uit te proberen op de MX.

Ter info, ik heb de DAP al op mijn helm getest en dat gaan inderdaad erg goed. Alleen is een helm wat moeilijk om te doen... erg moeilijk om dat ding stil te houden en terwijl met de DAP erover te gaan :crazy:
Jm
Jemme
Site Admin
Site Admin

Nieuw berichtdoor Wim DT » do mei 27, 2010 10:51 pm

Ik lees dat jullie de Meguiar's Ultimate Compound gebruiken.

Een paar maanden geleden heb ik de Ultimate Compound ook gekocht. Bij mij was dit een vrij waterachtige substantie (korrelig) die gewoon van de gele pad afloopt. Het is helemaal anders dan vb. Deep Crystal Polish die een stuk "vaster" is.

Ik heb het gemeld in de zaak waar ik het aankocht waar men dacht dat het lag aan onvoldoende schudden voor gebruik, maar ook na langdurig opschudden merk ik geen verschil.

Wel mooi resultaat qua wegwerken van krasjes op herspoten lak, minder goed op orginele lak waar ik de waskrasjes niet wegkrijg : ofwel is de lak van mijn NC te hard om manueel te verwerken ofwel is er iets mis met de Ultimate Compound ?
Wim DT
MX-5 Co-Pilot
MX-5 Co-Pilot

Nieuw berichtdoor Jemme » vr mei 28, 2010 6:48 am

Ik denk dat er iets mis is met jou fles. Best even signaleren aan Sven van Meguairs. Mijn bevat een echt creme die mooi op de pad blijft liggen. Zeker niet vloeibaar.
Jm
Jemme
Site Admin
Site Admin

Nieuw berichtdoor Wim DT » za mei 29, 2010 10:24 am

Jemme,

Bedankt voor de tip, heb al bericht gekregen van Sven Van Meguiar's dat ik het product mag omruilen.
Wim DT
MX-5 Co-Pilot
MX-5 Co-Pilot

Keer terug naar Detailing